• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Okej, nu har jag läst på kfm's sida och i forumet men känner mig helt bakom flötet... Någon som vill hjälpa en tröttmössa?
Min sanering blev laga vunnen i mars 2021, November 2020 fick jag inledande. Har inte gjort omprövning sen dess trots byte av jobb där jag gick ner ca. 1500 i månaden före skatt, kvittade detta mot framtida bonusar som kommer landa på mellan 15.000 - 25.000 per år (före skatt och iomed bonus och vårt eminenta skattetryck i detta land lär jag väl få behålla max hälften efter skatt...)

Gällande nya lagen, hur mycket mer skulle det konkret bli för mig om kfm godkände en omprövning med nya lagen som stöd? Har en son på 2,5 år som bor hos mig varannan vecka.

Tacksam för svar då jag är helt hjärndöd ikväll!
Vad är det för ny lag ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Svea inkasso.
jag tror de kollade lite tokigt på min inkomst. Typ att jag haft semesterersättning osv. Sen hade de gjort någon slags utdrag på min lön och den var mycket högre än min faktiska lön. Förstod ingenting om jag ska vara ärlig.
Jag fick en bonus under 2020 som var ganska mycket. Den var ju också medräknad. Vilket höjde min årsinkomst. Men den betalade jag ju under 2020 till skusan. Så ah vet inte. Tror de verkar försöka med allt ?
Semesterersättning får man ju likväl. Jag får det utbetalt med junilönen, ca 7500kr netto. Sen har man ju årliga lönerevideringar oxå som inte skall anses vara skäl för omprövning av vare sig gäldenär el borgenär.
Vad krävde dom i sin omprövning?! Att din sanering skulle hävas eller förlängas ?!
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Semesterersättning får man ju likväl. Jag får det utbetalt med junilönen, ca 7500kr netto. Sen har man ju årliga lönerevideringar oxå som inte skall anses vara skäl för omprövning av vare sig gäldenär el borgenär.
Vad krävde dom i sin omprövning?! Att din sanering skulle hävas eller förlängas ?!
De krävde de ena eller de andra. Båda alternativen. Men som sagt de vart snabbt avslag. Jag pratade med handläggaren och hen sa att jag knappast behövde vara orolig.
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej. Jag är svårt skuldsatt nu efter spelberoende. Har medfört skilsmässa och dåligt mående från mitt håll. VI har tre barn som vi har ansvar för varannan vecka.

Jag är spelfri sedan snart 12 månader. Har ansökt om skuldsanering en gång och fått avslag. Min situation är svår, har i stort sett inte ett öre över varje månad. I desperation ringde jag KFM idag och skuldsaneraren sa där att hon tyckte att jag skulle låta alla räkningar gå dit för att få löneutmätning. Totalt skuld är runt 950.000kr, i både blanco och via typ Klarna/Ecster och annan skit där man köpt dyra saker på avbetalning för att direkt sälja dom för att få pengar till spelen.

Har nu några frågor, kanske ni kan svara på dom?

1. Som jag förstår det så får jag normalbelopp för mig och för 3 barn, delat på hälften för varannan vecka?
2. Hur länge kan en sådan utmätning pågå? Skuldsaneraren jag fick avslag av sa att jag skulle söka vidare, till slut "kommer du att få sanering, det är bara en tidsfråga". Stämmer det?
3. Får man spara i fonder eller liknande under utmätningen? Om jag avsätter 1000kr per månad t.ex - får jag behålla ev vinst på fonder?
4. Hur fungerar det med kryptovalutor? Är med på en sida på nätet där jag får en utbetalning varje vecka i BTC. Måste dessa redovisas eller kan jag "gömma dom", spara ihop. så att jag kan betala in en klumpsumma till KF?
5. Vad händer om jag blir sjukskriven eller går ner i arbetstid?
6. Ponera att jag vinner 500.000kr på Triss eller annat, kan jag betala in dom pengarna till KF för att snabbare bli av med min skuld till dom?
7. Om min bil går sönder och jag behöver köpa en ny, går det att lösa det via KF eller något annat sätt?

Tack för svar, ha en trevlig kväll!
är ingen expert men ska försöka svara de jag tror /vet :)

1) tror inte de delas på varanan men kan ha fel
2)utmätningen kan vara livstid beror op skulden och hur mycket du kan betala i månaden enligt kronofogdens kalkyl, jag hade en miljon och betala ca 3000kr i månaden lyckades endå efter 4 år vara skyldig 1.3 så…

3) ja du får spara men skulle du säga göra vinst så bör ju en onprövning vara nära till hands. beroende på summan du gör vinst på.
4)eftersom du får utbetalning skall dem ju räknas med i din inkomst sen om du kan ”gömma dem” good 4 you.
5) du får göra en omprövning på sjukskrivningen on den är varaktig , gå ner i tid går dem ej med på!
6) ponera att du vinner 500k efter halva din skulsaneringstid, då ska dem förmodligen in för att betala av din skuld /skulder och du fortsätter med din sanering som vanligt, går lixom inte att förtidslösa skuldsaneringen eller så.
7) min bil gick sönder och eftersom jag behöver bilen för att hämta/lämna dotter samt komma till jobbet så behövde jag ej betala på 2 månader men då förlängdes min vetalplan med 2 månader( hade 4årig ) dem är ej omöjliga men tror dock inte det får påverka borgenärerna så mycket.

det var svårare än vad jag trodde att svara på dina frågor hoppas någon annan kompletterar :)
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Låter som något inte stämmer.. då är det i praktiken en månad oavsett om dom fått papperna eller inte..
Antingen ska dom delges, eller så ska dom inte det. Att dom har 10 dagar på sig att svara på delgivning Låter som något missförstånd,
Vad händer om dom inte svarar på det?
Okej, det var så hon förklarade för mig. Det frågade jag inte. Eftersom du är i branschen, vet du då hur det går till i ett sådant här skede? Vill inte ringa till henne igen och tjata/fråga fler saker..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Okej, det var så hon förklarade för mig. Det frågade jag inte. Eftersom du är i branschen, vet du då hur det går till i ett sådant här skede? Vill inte ringa till henne igen och tjata/fråga fler saker..

Antingen ska dom delges och sen ha svarstid eller så har dom en svarstid men behöver inte delges.
 

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
83
Poäng
237
är ingen expert men ska försöka svara de jag tror /vet :)

1) tror inte de delas på varanan men kan ha fel
2)utmätningen kan vara livstid beror op skulden och hur mycket du kan betala i månaden enligt kronofogdens kalkyl, jag hade en miljon och betala ca 3000kr i månaden lyckades endå efter 4 år vara skyldig 1.3 så…

3) ja du får spara men skulle du säga göra vinst så bör ju en onprövning vara nära till hands. beroende på summan du gör vinst på.
4)eftersom du får utbetalning skall dem ju räknas med i din inkomst sen om du kan ”gömma dem” good 4 you.
5) du får göra en omprövning på sjukskrivningen on den är varaktig , gå ner i tid går dem ej med på!
6) ponera att du vinner 500k efter halva din skulsaneringstid, då ska dem förmodligen in för att betala av din skuld /skulder och du fortsätter med din sanering som vanligt, går lixom inte att förtidslösa skuldsaneringen eller så.
7) min bil gick sönder och eftersom jag behöver bilen för att hämta/lämna dotter samt komma till jobbet så behövde jag ej betala på 2 månader men då förlängdes min vetalplan med 2 månader( hade 4årig ) dem är ej omöjliga men tror dock inte det får påverka borgenärerna så mycket.

det var svårare än vad jag trodde att svara på dina frågor hoppas någon annan kompletterar :)
Kanonfina svar! Har dock efter diskussion med vettiga människor bestämt mig för att främst samla lån. Har så många småkrediter, att ett samlingslån skulle spara mig 8500kr/månad. Ska försöka med det först, trots många ff och ett lågt score.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Rent spontant, med dom kontakter jag haft med KFM senaste tiden, är det nog lugnast att räkna med 3-4 månader.
Men visst, med stor portion tur kan det gå lite snabbare.
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
452
Poäng
557
Kan ju också vara från kommun till kommun. Kan ju alltid hoppas på mindre och göra i din hemma kommun
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp